Photography in Russian symbolism and constructivism. Reflections on his ontology

Main Article Content

Renata Carla Finelli

Abstract

The present work examines the photographic images published in the pre-revolutionary magazine Mir iskusstva, understood as one of the Russian symbolism icons of the end of century, and compare them with the photos of the constructivist magazines LEF and Novyy LEF, flagship journals of the Soviet avant-garde of the beginning of the twentieth century. The main hypothesis argues that each magazine defined photography according to the beliefs and convictions of each artistic context. As a secondary hypothesis, affirm that photography is intimately linked to its time and that it was the discourses of each historical context that determined its ontology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Finelli, R. C. . (2022). Photography in Russian symbolism and constructivism. Reflections on his ontology. Revista De Filosofía (La Plata), 52(1), e040. https://doi.org/10.24215/29533392e040
Section
Artículos

References

Arvatov, B. (1997). Everyday life and the culture of the thing. (Toward the formulation of the question). October, 81, 119-128. DOI: https://doi.org/10.2307/779022

Balakian, A. (1969). El movimiento simbolista. Madrid: Ediciones Guadarrama.

Barthes, R. (1980). La chambre claire. Note sur la photographie. Paris: Éditions de l’Étoile, Gallimard, Le Seuil.

Baudelaire, Ch. (1995). El pintor de la vida moderna. Valencia: Artes Gráficas Soler.

Baudelaire, Ch. (2005). Salones y otros escritos de arte. Madrid: Machado Libros.

Bazin, A. (1990). Ontología de la imagen fotográfica. En A. Bazin, ¿Qué es el cine? (pp. 23-30). Madrid: RIALP.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductividad técnica. México: Editorial Itaca.

Brik, O. (1928). Del cuadro a la fotografía. Novyy LEF, 3, 29-33.

Del Rio, V. (2010). Factografía. Vanguardia y Comunicación de masas. Madrid: Abada Editores.

Dubois, P. (2008). El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.

Dubois, P. (2016). De la imagen-huella a la imagen-ficción. El movimiento de las teorías de la fotografía de 1980 a nuestros días. Clave 019-97, 8, 13-28.

Fernández Buey, F. (Trad.) (1973). Constructivismo. Madrid: Comunicación.

Ferre, R. y Grifol, C. (2012). Fijate en lo que ha mostrado… La máquina voladora de Vladimir Tatlin. En R. Ferré (Ed), La Caballería Roja. Creación y poder en la Rusia soviética de 1917 a 1945 (pp. 188-195). Madrid: Caja Madrid.

Frizot, M. (2009). El imaginario fotográfico. México: Ediciones Ve.

Galyev, V. (1899). Idealismo y realismo. Mir iskusstva, 16-17, 83-92.

Glebova, A. (2018). Elements of photography: Avant-garde aesthetics and reforging of nature. Representations, 142, 56-90. doi: https://doi.org/10.1525/rep.2018.142.3.56 DOI: https://doi.org/10.1525/rep.2018.142.1.56

Gray, C. (1967). The russian experiment in art 1863-1922. New York: Harry N. Abrams, Incorporated.

Jauss, H.R. (1995). Las transformaciones de lo moderno. Estudios sobre tas etapas de la modernidad estética. Madrid: Visor Distribuciones S.A.

Krauss, R. (1996). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza.

Lodder, C. (1987). El constructivismo ruso. Madrid: Alianza.

Maliavina, S. (2002). El simbolismo ruso. El origen y la originalidad del movimiento. Eslavística Complutense, 2, 127-149.

Peterson, R. (1993). A history of Russian symbolism. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/llsee.29

Popova, L. y Citroën, P. (1924). Fotomontaje. LEF, 4, 41-44.

Pyman, A. (1994). A history of Russian symbolism. Cambridge: University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511519611

Rodchenko, A. (1928a). ¿Gran ignorancia o pequeña porquería? Novyy LEF, 6, 42-46.

Rodchenko, A. (1928b). Formas de la fotografía contemporánea. Novyy LEF, 9, 31- 39.

Sherwood, R. (1971). Documents from LEF with an Introduction. Screen, 12(4), 25-58. DOI: https://doi.org/10.1093/screen/12.4.25

Stephan, H. (1981). “Lef” and the Left Front of Arts. Múnich: Verlag Otto Sagner. DOI: https://doi.org/10.3726/b12462

Tretyakov, S. (2006). Art in the Revolution and the Revolution in Art (Aesthetic Consumption and Production). October, 118, 11-18. DOI: https://doi.org/10.1162/octo.2006.118.1.11

Tupitsyn, M. (1992). Fragmentation versus Totality: The Politics of (De) framing. En The Great Utopia. The Russian and Soviet Avant Gard 1915-1932 (pp. 483- 495). Nueva York: Guggenheim Museum.

Virelli, G. (2012). Russia simbolista: Riviste e illustratori dell´etá d´argeto. Intrecci d´arte, 1, 113-126.